Måske har du hørt ordet før, og altid undret dig over, hvad det egentlig betyder? Kært barn har mange navnet, og ordet søgeordsanalyse går ofte under akronymet SEO. Men hvad indebærer SEO, og hvilken rolle spiller søgeordsanalysen i forbindelse med internettet og marketing for virksomheder? Hvis du læser videre her, kan du blive meget klogere på, hvad SEO har at byde på, og hvorfor det er en klar fordel at benytte sig af denne teknik, når man som virksomhed ønsker at rangere højt på Google.   

SEO teksten

Søgeordsanalyse, søgemaskineoptimering, den engelske udgave search engine optimization eller bare SEO, kært barn har mange navne, men de dækker over det samme begreb og den samme teknik. SEO bliver nemlig brugt i forbindelse med marketing. Diverse marketingeksperter er nemlig blevet klogere på, hvad Google rent faktisk vurdere en tekst på baggrund af. Google kigger nemlig på, hvad helheden af SEO teksten består af. Derudover ser Google på, om teksten er blevet understøttet af andre relevante søgeord i den øvrige del. Det er altså blevet langt vigtigere, hvad selve SEO teksten handler om, fremfor et højt antal af et bestemt type søgeord. Lidt groft sagt kan SEO altså gøre din tekst meget mere værd, end ved blot at bruge bestemte søgeord. 

Hvad står akronymet SEO egentligt for? SEO er en forkortelse og kommer fra det engelske, hvor man kalder det search engine optimization. Navnet er faktisk en en-til-en repræsentation af, hvad SEO går ud på. Googles mange algoritmer er programmeret således, at de kan regne ud hvilke ord, der vil ranke højest på internettet. Det gøres ved at prioritere relevant og vigtigt indhold i SEO teksten, så de besøgende på din hjemmeside bliver ved at læse indholdet. Hvis de besøgende trykker sig væk fra din hjemmeside igen, er det er tydeligt tegn på, at indholdet og content af din SEO tekst ikke har været relevant og spændende nok. Derfor kan du også godt glemme alt om at tro, at SEO bare handler om søgeordsspam. 

Prisen for en SEO tekst kan være varierende alt afhængig af, hvem der skriver SEO teksten for dig. Prisen varierer som regel ud fra længde af teksten. Det er svært at sætte en konkret pris på en SEO tekst. 

Google søgeordsanalyse - hvad skal man bruge det til?

Der er hård konkurrence blandt hjemmesiderne, om hvem der får flest besøgende. Google søgeordsanalyse er et vigtigt værktøj, når man skal tættere på sine kunder. Det skal forstås på den måde, at kunden gerne skulle lande på din hjemmeside. Derfor skal ordene på din hjemmeside gerne stemme overens med de ord, som kunden søger efter. Du skal derfor sørge for at få en masse informativ tekst med på din hjemmeside, og så vil din hjemmeside helt naturligt få en højere rangering på Google. Men hvorfor er en høj rangering på Google vigtig? Mange undersøgelser viser, at folk er mere tilbøjelig til at klikke sig ind på den hjemmeside, der har position et fremfor position to. Det er en kæmpe fordel at benytte sig af Googles værktøj, da det er gratis for hjemmesiderne, hvor det ikke er gratis gennem Adwords blandt andet. Derfor er det vigtigt at ligge virkeligt højt på Googles liste, og dermed øge trafikken på hjemmesiden. Du kan være sikker på, at ingen vil lede efter din hjemmeside på Googles side to. Det er udelukket.  

Hvad er en landing page?

En landing page er et engelsk ord, der ofte bruges i sammenhæng med online marketing og SEO. Oversat til dansk optræder ordet som landingsside. Det svarer til den hjemmeside, hvor den besøgende lander ved at have klikket på et søgemaskineoptimeret resultat. Den besøgende startede altså med at læse en tekst, der indeholdt et link gemt bag et søgeord. Altså SEO teksten har ført den besøgende over til landingssiden ved at have valgt det optimale søgeord. Landingssiden er ofte en forlængelse af mediet, hvor teksten læses på. Du finder oftest disse landingssider på de sociale medier, e-mail kampagner eller ved søgemaskineoptimerings kampagner som et led i at effektivisere reklamerne eller hjemmesiden.

SEO guide - disse elementer består SEO af

Hold styr på søgeordene

Keywords eller søgeord er helt essentiel i forbindelse med markedsføring på internettet. De dækker nemlig over en betegnelse for hvert eneste ord eller en sætning, som der bliver brugt i søgemaskinerne for at finde frem til et givent produkt. Det er altså den søgning, som der skal rankes på for, at virksomhedens målgruppe besøger din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at sætte sig godt ind i, hvordan denne verden hænger sammen, da det er dit vigtigste værktøj på internettet. Det er vigtigt at have øje for, hvad din målgruppe søger efter for på den måde at komme i kontakt med dem. Det betyder altså, at du skal kende din målgruppe og dens adfærd på internettet. Bliv klogere på, hvilke ord, sætninger og fraser de søger efter, du har knækket koden til Googles kryptiske jungle.       

Tre slags søgninger behøver tre slags svar

Udover søgeordsanalysen findes forskellige typer søgninger. Der vil være nogle søgninger, som består af dine egne brand -og produktnavne. De går under navnet navigationssøgninger, og det er altså folk, der i forvejen kender din virksomhed og derfor specifikt søger på dig. Der gælder de samme vilkår, og det er også vigtigt, at man ranker højt på denne type søgning. Som udgangspunkt burde det da heller ikke være noget problem, da man jo som virksomhed allerede har en høj værdi i denne type søgning.

Det kan være en stor fordel, hvis din virksomhed eller dine produkter har nogle helt unikke navne, der skiller sig ud fra mængden.

En anden type søgning som er værd at tage et kig på er en meget stor gruppe af søgning. Det er nemlig informationssøgninger, der, som navnet måske angiver, indebærer søgning efter viden. Det er en type søgning, der foretages af din målgruppe, inden de køber et produkt. Det er en form for research, som kunden laver for at blive helt sikker på et køb. Her er det en god ide blot at være informativ i stedet for at prøve at sælge til dem direkte. Prøv at besvare eventuelle spørgsmål i din tekst så fyldestgørende så muligt. På den måde virker du troværdig, og du opbygger en relation til kunden, der måske senere hen vil købe noget af dig.

Den sidste type af søgning er en gruppe, hvor den besøgende har besluttet sig for at handle allerede inden søgningen. Denne type af søgninger kaldes for transaktionssøgninger, og ord såsom ‘’køb’’, ‘’pris’’, ‘’udsalg’’ eller noget lignende indgår ofte som en del af frasen. For at effektivisere denne søgning mest muligt, er det en god ide at få kunden til at lande på transaktionssiden på din hjemmeside. Det er altså vigtigt, at en betal -eller købsknap fremstår tydeligt på hjemmesiden, så det bliver let for den handlende at købe. Det er dog ikke nok, at man har beskrevet produktet på siden, man skal også gøre det klart for kunden, at produktet kan købes netop der på siden. Ydermere skal man også gøre det klart for kunden, om det er på udsalg, eller om der er andre købsorienterede informationer, der er vigtige.

Overordnet set vil informations- og transaktionssøgninger være meget brugbare og yderst vigtige i forbindelse med markedsføring på internettet. Det er nemlig kunder, der bare ikke lige ved, at du er den rette leverandør af deres ønskede produkt. Og derfor kan du gøre opmærksom på dig selv ved at ramme de rigtige keywords.       

Keyword research eller søgeordsanalyse

For at blive klogere på hvordan din målgruppe søger, er det vigtigt, at du har noget data at gå ud fra. Men hvordan skal du lige få den data? Det kan faktisk tilgås på flere forskellige måder. 

Først og fremmest må du trække på din egen viden om din målgruppe. Her menes der, at du må have en opbygget en stor viden om dit eget marked. Ud fra den viden kan du finde frem til, hvad dine kunder kunne finde på at søge på, når de skal finde produkter eller andre ting, som du har. Det kan også være en god ide at søge inspiration hos dine konkurrenter. Drag nytte af, hvordan de har beskrevet deres produkter og valg af keywords eller søgeord. 

Når du har fundet frem til en række af ord og fraser, er det vigtigt at gemme dem, for de skal nemlig bruges til at søge efter synonymer og andre variationer af de ord. Der findes mange værktøjer online, som kan hjælpe dig med netop dette. Google stiller også et godt og gratis værktøj til rådighed, der hedder Google Keyword Planner. Med dette værktøj kan du tjekke alle dine ord af på din brainstorm liste, og det er bestemt bedre at have rigtig mange ord med fremfor at have få med. Det er et værktøj, der kan estimere for dig, hvor mange der søger på dit valgte ord. Naturligvis er de ord, der er blevet søgt mest på, mest værdifulde for dig.

Teknisk SEO

Søgemaskineoptimering indeholder utroligt mange tekniske ting, og det kan være svært at finde rundt i den jungle, der gør, at din hjemmeside rent faktisk har en høj værdi på Google. Her må begrebet teknisk SEO siges at være det ultimative sværeste inden for denne verden. Det følgende er blot et lille udpluk af, hvad teknisk SEO indebærer, da det er så komplekst som noget kan være. Dette hjælper dig også til at blive klogere på din prioritering i forhold til SEO. 

Vigtigt med en indekserbar hjemmeside

Det er vigtigt, at søgemaskinerne har fri adgang til din hjemmeside, og at de kan læse den rigtigt. Ellers hjælper værktøjet dig ikke ret meget. Det er dog således i dag, at stort set alle publiceringssystemer er designet ret søgemaskinevenligt. Det skulle dog kun være et problem, hvis du har blokeret en del af din hjemmeside. I sådan et tilfælde vil søgemaskinerne ikke kunne få adgang til din hjemmeside og læse den korrekt. 

Hvis søgemaskinerne skal have mulighed for at finde alle siderne på din hjemmeside, skal der naturligvis være et link til dem alle. Det er derfor vigtigt, at ingen af dine sider kun kan tilgås ved hjælp af en formular eller ved en søgning. Hvis det er tilfældet, vil Google højst sandsynligt ikke finde dem.

Heldigvis er søgemaskinerne udviklet således, at de kan forstå de fleste typer af hjemmesider samt kodninger. Dog kan der være nogle tilfælde, hvor søgemaskinerne helt ubevidst bliver forhindret i at kunne indeksere siderne. 

Content optimering

Når du er blevet klogere på hvilke keywords eller søgeord, der får din hjemmeside til at ligge højt på Googles liste, kan du begynde at fokusere på indholdet af din SEO tekst. I den forbindelse er det vigtigt at have for øje, at en hjemmeside ranker godt udelukkende på grund af et enkelt keyword eller få gode varianter af et keyword. Det er nemlig ikke altid tilfældet, at en hjemmeside ranker højt på, at der er flere varianter af et relevant keyword. Her kommer det igen, og det kan ikke nævnes nok gange. Det er virkelig vigtigt at sætte sig ind i, hvad kunderne kunne finde på at søge på. På den måde kan du få en hjemmeside, der er godt optimeret til kundens behov. 

Når du opretter en ny side til et produkt, er det også vigtigt, at du er sikker på, hvilke søgeord siden kommer til at ranke på. Her kommer din keyword research i spil igen. Brug nogle af de keywords fra din brainstorming, du ikke fik brugt, da du lavede første del af din hjemmeside. Hvis du i den forbindelse synes, at du har mange keywords, der kunne være gode og er relateret, kan det være en fordel at få dem inkorporeret i din tekst.     

Linkbuilding

Det kan være lidt svært at finde ud af, hvordan links egentlig fungerer. Men man kan se det som en måde, hvorpå diverse hjemmesider stemmer på hinanden. Hvis du har hjemmeside 1, som linker til hjemmeside 2, har hjemmeside 1 givet en stemme til hjemmeside 2. På den måde kan en hjemmeside få rigtig mange stemmer, og jo flere des bedre. På den måde bliver det også meget let at ranke på keywords. 

Ovenstående forklaring er måske lidt mere forståelig end, hvad virkeligheden er. Det kan nemlig godt være lidt mere kompliceret end som så, fordi et link indeholder selvfølgelig mere end blot en stemme på en anden hjemmeside. Det skal forstås ved, at hvis hjemmeside 1 i forvejen selv har mange stemmer og linker til en anden hjemmeside, vil den linking have meget mere værdi, end hvis den kom fra en hjemmeside med meget få stemmer.

Du er nødt at sætte dig ind i linkbuilding og gøre noget aktivt med det for at følge med i konkurrencen om en værdifuld linkprofil. Optimér dit SEO game ellers overgår dine konkurrenter dig bare. Få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside.

Det kan du blandt gøre ved at skabe en naturlig og organisk linkprofil på din hjemmeside. Men hvad er en naturlig linkprofil dog? Bliv klogere her. 

Det indebærer blandt andet hvordan links og mængden af dem ser ud for hjemmesiden. Der findes nemlig mange forskellige typer af links, herunder blog links, image-links, dybe links, forside links, FOLLOW links og NOFOLLOW links. Hvis en hjemmeside oplever en forskellig blanding af links, er det ofte, fordi der er godt indhold og naturlig profil-linking på siden. Det er godt.      

Der findes to grundlæggende typer af linkbuilding, henholdsvis Earned links og Acquired links. Linkbuilding er et generelt begreb for de værktøjer, man bruger til at få andre hjemmesider til at linke til ens egen hjemmeside. Det kan gøres på to forskellige måder. 

Earned links eller de fortjente links, er de links, som du helt naturligt fortjener. Dem får du ved at have en generel god hjemmeside med relevant, informativt og spændende content. Det får folk til at ville linke til din hjemmeside helt af sig selv.  

Acquired links eller tilkøbt links er links, som du køber dig til. Dem kan du få gennem sponsorer, tekstannoncer med links, web-kataloger og mange andre steder.

Før i tiden var det foretrukne valg acquired linking, da der var et hav af muligheder at få links den vej igennem. Men i dag er den type linking slet ikke tilstrækkelig nok. Desuden kan en hjemmeside, der kun består af acquired links hurtigt komme til at se utroligt unaturlig ud. Derfor giver det også absolut mest mening at bruge energi på at få opbygget en god earned links strategi. Det er nemlig også den mest fremtidssikrede strategi til at få mange links, selvom det i starten godt kan være en svær process at komme igang med. 

Hvis du vælger at gå med en earned links strategi, skal du have fokus på din målgruppe og dens adfærd. Hvad kunne de helt af sig selv finde på at linke til samt nævne på sociale platforme såsom Facebook og Instagram? Google elsker earned linkbuilding, da det indebærer indhold, der giver brugerne helt naturligt lyst til at linke til.

Når du opretter en ny side til et produkt, er det også vigtigt, at du er sikker på, hvilke søgeord siden kommer til at ranke på. Her kommer din keyword research i spil igen. Brug nogle af de keywords fra din brainstorming, du ikke fik brugt, da du lavede første del af din hjemmeside. Hvis du i den forbindelse synes, at du har mange keywords, der kunne være gode og er relateret, kan det være en fordel at få dem inkorporeret i din tekst.     

Social synligheds-optimering

User Engagement Data

Når søgemaskinerne kigger på de sociale medier, indsamler de også data omkring, hvad der er populært i den givne tid. Søgemaskinerne kigger blandt andet på hvilke produkter, firmaer, hjemmesider og emner, der er mest populære. 

Analyserne af de sociale medier tager udgangspunkt i de samme ting som i analyserne af links: jo mere omtale jo bedre.  

Her er det vigtigt at huske, at de sociale mediers omtale af et produkt ikke har lige så høj værdi som linkbuilding. Det er til trods for at begge værktøjer søger at få en bedre forståelse af, hvad der er mest interesse for i tiden. De sociales medier omtale handler, om mængden af omtalen – altså hvor mange der har set omtalen. Måske har folk endda delt den, liket den og også linket til dig? En deling er et meget stærkt træk for dig og din hjemmeside. 

Der er en stor værdi i at have en høj social medie synlighed, det giver en relativ god ranking på Google. Derfor kan det godt betale sig at lægge ressourcer i markedsføring på de sociale medier. Det er de store sociale medier såsom Facebook, Instagram, Twitter, Google+, LinkedIn og Pinterest, der især vil give dig en høj social synlighed. Og du skal vælge en platform, der passer til din branche og din målgruppe. Ellers giver det ikke mening at investere i. Og det kræver næsten intet at oprette en profil på en af disse platforme, og det tager ingen tid. Et par minutter, så er du online. Men en profil kræver følgere for, at den har en reel værdi i marketing verdenen. Det er din opgave at give den værdi. Det får den gennem relevante aktiviteter, der vil inspirere, motivere, informere, tiltrække og fastholde din målgruppe. Og på sigt kan de gå hen og blive dine kunder. Faktisk virker earned links utroligt godt på de sociale medier. Derudover kan du med fordel oprette dine egne aktiviteter såsom spørgeundersøgelser eller konkurrencer. 

Når søgemaskinerne kigger på de sociale medier, indsamler de også data omkring, hvad der er populært i den givne tid. Søgemaskinerne kigger blandt andet på hvilke produkter, firmaer, hjemmesider og emner, der er mest populære. 

Analyserne af de sociale medier tager udgangspunkt i de samme ting som i analyserne af links: jo mere omtale jo bedre.  

Her er det vigtigt at huske, at de sociale mediers omtale af et produkt ikke har lige så høj værdi som linkbuilding. Det er til trods for at begge værktøjer søger at få en bedre forståelse af, hvad der er mest interesse for i tiden. De sociales medier omtale handler, om mængden af omtalen – altså hvor mange der har set omtalen. Måske har folk endda delt den, liket den og også linket til dig? En deling er et meget stærkt træk for dig og din hjemmeside. 

Der er en stor værdi i at have en høj social medie synlighed, det giver en relativ god ranking på Google. Derfor kan det godt betale sig at lægge ressourcer i markedsføring på de sociale medier. Det er de store sociale medier såsom Facebook, Instagram, Twitter, Google+, LinkedIn og Pinterest, der især vil give dig en høj social synlighed. Og du skal vælge en platform, der passer til din branche og din målgruppe. Ellers giver det ikke mening at investere i. Og det kræver næsten intet at oprette en profil på en af disse platforme, og det tager ingen tid. Et par minutter, så er du online. Men en profil kræver følgere for, at den har en reel værdi i marketing verdenen. Det er din opgave at give den værdi. Det får den gennem relevante aktiviteter, der vil inspirere, motivere, informere, tiltrække og fastholde din målgruppe. Og på sigt kan de gå hen og blive dine kunder. Faktisk virker earned links utroligt godt på de sociale medier. Derudover kan du med fordel oprette dine egne aktiviteter såsom spørgeundersøgelser eller konkurrencer. 

Effektmåling

I forbindelse med dit SEO arbejde er det en klar anbefaling, at du samtidig også laver en måling af effekten af dit arbejde. Det er vigtigt at se, om markedsføringen virker og har den ønskede effekt, ellers kan det hele jo være lige meget, kan man sige. Det er også en måde at få gjort op med det, der virker og det der ikke virker. På den måde kan du effektivisere dit arbejde og hele tiden optimere din markedsføring.  

Som udgangspunkt måles effektiviteten ud fra tre forskellige parametre. De er som følgende: 

Trafikken på din hjemmeside – målingen af trafikken på din hjemmeside kan gøres ved hjælp af Google Analytics, som er helt gratis.   

Synligheden på Google – hvis din målgruppe ikke har øje på dig, vil du af naturlige årsager heller ikke få nogen trafik på din hjemmeside. Synligheden kan måles ved hjælp af tjenesten Waimea’s SEO Monitor, der forresten også er gratis. 

Handlinger – målingen af handlinger kan også foretages ved hjælp af Google Analytics. På den måde kan du segmentere købene, som går gennem din virksomhed. Du kan dermed blive klogere på hvilken baggrund, dine værdier bliver skabt. Ydermere kan du se, hvordan de besøgendes adfærd er på din hjemmeside. Og hvilke sider klarer sig bedre i forhold til andre?   

SEO konsulenter og SEO specialister

Hvis du finder hele den her marketing verden kompliceret og svær at gå til, kan det være en fordel at benytte sig af SEO konsulenter og SEO specialister. De har en ekspertise inden for området, og ved lige præcis hvordan du kan optimere din hjemmeside bedst mulig ved søgeordsanalyse og meget andet. Der findes utroligt mange markedsføringsbureauer, der har specialiseret sig indenfor området. De kan hjælpe dig med at optimere din online-performance gevaldigt.

Hjælp fra SEO specialister kan ofte indeholde hjælp til at få styr på, om din hjemmeside eller webshop har nok trafik? Altså om der er besøgende nok på dine sider. Det gælder på alle online platforme, hvor der vil være hjælp med at øge synligheden samt konverteringer. Konverteringer er en betegnelse for, hvor mange salg, der bliver foretaget på din webshop blandt andet.

Derudover kan SEO specialister også hjælpe dig med at øge basket size på din hjemmeside, hvilket betyder, at vilkårene for salget af dine produkter vil blive optimeret gevaldigt. Du vil dermed få en betydelig større indtægt.

Ved hjælp fra SEO specialister får du også muligheden for, at dine kunder eller de besøgende kommer tilbage til din hjemmeside igen.

Bliv klogere på negative søgeord

Begrebet negative søgeord er et værktøj, der kan hjælpe dig med at fravælge visse søgeord i forbindelse med din markedsføring. Det er super værktøj, når du skal vælge de rigtige og relevante søgeord til din kampagne og din hjemmeside. Med en optimeret og struktureret målretning vil du med garanti kunne øge dit investeringsafkast og interessen for din hjemmeside. 

Hvordan fungerer de negative søgeord?

Det er vigtigt at tage en beslutning om hvilke ord, der ikke er relevante for netop din hjemmeside. Og dermed ved man også, hvad der ikke skal målrettes mod. Det indebærer blandt andet at vælge søgetermer, som relaterer sig til dine søgeord, men pointen er, at de skal fange opmærksomheden fra de kunder, som søger efter et andet produkt. 

Overvej lige dette eksempel. Vi er tilbage ved din webshop, der sælger solbriller. Den har brug for negative søgeord for at øge trafikken på hjemmesiden. I sådan et tilfælde er det en fordel at inkorporere et negativt søgeord såsom ‘’designer solbriller’’. 

Det er dog vigtigt at have for øje, at de negative søgeord ikke passer til nære varianter eller andre variationer af søgeordet.

Bliv klogere på negative søgeord

Din søgeordsanalyse kan indeholde en bred vifte af negative ord, der matcher. Men husk på, at de negative matchtyper ikke fungerer på samme måde som de positive søgeord. Hvis du vil inkludere de negative søgeord, skal du have entals- eller flertalsformer, synonymer, stavefejl og andre former for varianter.

Standardtypen for negative søgeord har et negativt bredt match, der betyder, at en annonce ikke bliver vist, hvis den indeholder en masse negative søgeord. Det er også tilfældet, hvis de valgte termer optræder i teksten i en anden rækkefølge. Men din annonce vil muligvis blive vist, hvis din søgning har nogle få af dine valgte søgetermer.

Et negativt sætningsmatch er, hvor din annonce ikke vil blive vist, hvis din søgning har de præcis samme søgetermer, og de forekommer i den helt samme rækkefølge. Din søgning vil kunne indeholde andre eller yderligere ord, men annoncen vil ikke blive vist, hvis alle søgetermerne er inkluderet i samme rækkefølge. 

Et negativt eksakt match er, hvor din annonce ikke vil blive vist under forudsætningen af, at din søgning har de eksakte søgetermer i samme rækkefølge uden de ekstra ord. Men din annonce vil stadig blive vist, hvis din søgning har søgetermer med andre ord. Hvis du har behov for det, kan der bruges op til tre symboler og tegn.

Husk følgende når du skal vælge dine negative søgeord. Det er vigtigt, at du vælger dine negative søgeord med omtanke. Det kan let gå hen og have den modsatte effekt. Det kan være tilfældet med alt for mange negative søgeord. Har du valgt for mange, kan det sagtens være, at din hjemmeside eller annonce ikke vil nå ud til særligt mange potentielle kunder, og det går da ikke. Som tidligere nævnt, vil de negative søgeord ikke matche tætte varianter af søgeordet.

Nu hvor du har læst denne guide til SEO, har du forhåbentligt fået et godt indblik ind i den verden, der for nogen kan synes som en jungle. Der er ikke andet for at springe ud i det. I værste tilfælde får du bare chancen for at optimere din hjemmeside eller annonce endnu engang.